Landskabet var før 1600 tallet med til at skabe dybde i billedet
og ikke meget andet. Kirkens syntes at naturen var vild og utæmmet
hvilket var modsat hvad det religiøse menneske var. Da indbyggerne i Holland begyndte at bestille
malerier hyppigere end kirken og da nationalromantikken i Tyskland opstod og
spredte sig, begyndte der at komme flere malerier med landsskabet som andet en bare et virkemiddel, men som selve motivet. At landskabet kunne genopfindes til
virkeligheden var en af de grunde man fandt landskabet attraktivt. På maleriet Vandringsmanden af Casper David Friedrich kan man se hvordan landskabet får
mennesket i fokus og hvordan man reflektere over den måde mennesket er splittet
over det guddommelige og det naturlige. Casper David Friedrich var sammen med J. M. W. Turner en af de store malere fra romantikken. Forskellen mellem dem var, at Williams senere malerier søgte
det mere abstrakte hvor vandet og lyset og deres sammensmeltning spiller en
væsentlig rolle. Man malte under romantikken i Danmark den smukke del af Danmark for at
”booste” nationalstoltheden og efter krigen i 1864 at få folket til fortsat at
være stolte over det land de levede i.
Forgrunden er jordting/buskads og stykke strand
hvor der er mennesker og vand, mellemgrunden er skrænten og baggrunden er
himlen og det stykke land der ses langt borte
Lundbye har brugt repoussoir ved hjælp af det
lille stykke skyggebelagte buskads i nederste højre hjørne, lineære gradienter
hvor træerne bliver mindre og optiske gradienter ved den lidt gullige skrænt
kontra blå himmel
Ingen kommentarer:
Send en kommentar